Dietetyk to specjalista posiadający wiedzę z zakresu prawidłowego żywienia osób zdrowych oraz zmagających się z różnymi jednostkami chorobowymi. Oprócz zaleceń żywieniowych przekazuje on również praktyczne wskazówki dotyczące organizacji oraz przygotowywania posiłków.

W gabinecie dietetycznym najczęściej pojawiają się osoby z nadmierną masą ciała oraz chorobami, które zwykle jej towarzyszą, takimi jak cukrzyca, nadciśnienie, choroby układu krążenia czy zaburzenia lipidowe. W tych przypadkach odpowiednia dieta prowadzi zarówno do utraty masy ciała, jak i poprawy wyników badań. Dietetyk pomoże również zaplanować aktywność fizyczną, dzięki której możliwe będzie uzyskanie jeszcze lepszych efektów.

Właściwa dieta przyczynia się również do wyraźnej poprawy jakości życia i złagodzenia objawów w chorobach autoimmunologicznych (np. chorobach tarczycy, reumatoidalnym zapaleniu stawów), metabolicznych (dna moczanowa, zaburzenia pracy narządów wewnętrznych), dolegliwościach ze strony przewodu pokarmowego, alergiach, nietolerancjach i nadwrażliwościach pokarmowych.

Zmiana nawyków żywieniowych czy stosowanie się do złożonych zaleceń w przypadku np. diety eliminacyjnej, nie zawsze przychodzi łatwo. Zadaniem dietetyka jest więc podtrzymanie motywacji Pacjenta i wspólne znalezienie rozwiązań dla zgłaszanych przez niego problemów związanych z realizacją diety.

W swojej pracy spotykam się zarówno dorosłymi, jak i dziećmi, kobietami w ciąży, młodymi mamami oraz osobami starszymi. Każda z tych osób, niezależnie od stanu fizjologicznego, wieku, obciążenia chorobami może odnieść korzyści ze zmiany sposobu żywienia.

Jak wyglądają konsultacje?

Pierwsza konsultacja – 1h

Podczas pierwszego spotkania przeprowadzam wywiad zdrowotny i żywieniowy. Pytam owystępujące u Ciebie choroby i dolegliwości, przyjmowane leki, samopoczucie, a także  obecne nawyki żywieniowe. Następnie wykonuję pomiary masy i składu ciała oraz obwodów ciała. Podczas wizyty omawiam zauważone błędy żywieniowe i to jak wpływają one na Twój stan zdrowia. Przekazuję zalecenia dotyczące diety oraz doradzam jak w najprostszy sposób wprowadzić je w życie.

Konsultacja kontrolna – 30 min

Konsultacje kontrolne to spotkania odbywające się co 3-4 tygodnie, podczas których wspólnie omawiamy efekty zastosowanej diety. Odpowiadam na wszystkie pytania, które pojawiły się od ostatniej wizyty oraz w razie potrzeby modyfikuję zalecenia żywieniowe.

mgr Adrianna Szulińska

zdjęcie: Bruna Branco, unplash