Każdy pacjent przychodząc do terapeuty z pewnymi oczekiwania. Czasami są one jasno sformułowane, czasami mgliste. Czasami pacjent chce się po prostu zacząć lepiej czuć i to też jest cel. Na pewnym etapie jego życia najważniejszy. Jednak niezależnie od tego, na ile pacjent jest świadom swoich potrzeb, warto określić cele psychoterapii.

 

W trakcie spotkań konsultacyjnych terapeuta/psycholog zapyta Państwa o cele, jakie chcielibyście osiągnąć w efekcie spotkań z psychologiem lub terapeutą. Czego spodziewacie się jako wyniku spotkań? Z czym chcielibyście wyjść na koniec?

 

Pomoc psychologiczna (poradnictwo psychologiczne, psychoterapia, mediacja) ma swoje ograniczenia. Nie wszystkie oczekiwania pacjentów mogą zostać spełnione.

Zdarza się, że psycholog/terapeuta słyszy: Chcę, żeby moja żona wróciła do mnie. Chcę, żeby mój mąż znowu mnie kochał, jak wcześniej. Moim celem jest, żeby wszystko było jak dawniej. Potrzebuję takiej instrukcji obsługi, jak sprawić, żeby moja matka była ze mnie zadowolona, Chcę, żeby było tak, jakby to wszystko się nie stało itp.

Psycholog/terapeuta nie ma mocy odwracania czasu, anulowania zdarzeń.

Takie rzeczy, że żona wróci, mąż znowu poczuje i okaże miłość, rzeczy ułożą się znowu po staremu i matka będzie zadowolona mogą się czasami zdarzyć, natomiast psycholog/terapeuta nie  podejmie się pracy z tak sformułowanym celem.

Cel musi dotyczyć Państwa osoby, ponieważ jedyną osobą, za którą możecie wziąć odpowiedzialność i we wnętrzu której możecie dokonać zmiany, jesteście Wy sami.

 

Czasami spotykamy się z tak sformułowanymi celami: Nie chcę dawać się więcej wykorzystywać, Nie chcę płakać przez niego, Nie chcę czuć się tak dziwnie, obco wśród znajomych, bliskich ludzi, Nie mogę ciągle siedzieć w domu i nic nie robić, Nie powinienem w ten sposób postępować wobec dzieci, Nie mogę sobie poradzić z emocjami itp.

Dobrze sformułowany cel, to cel sformułowany w kategoriach pozytywnych.

Jeśli nie chcę dawać się więcej wykorzystywać, to próbujemy określić co chciałbym/chciałabym potrafić, umieć, żeby nie dochodziło do wykorzystywania mojej osoby?

Jeśli kłopotem jest uczucie obcości, niedostosowania, odizolowania, nieakceptacji wśród ludzi, to w jaki sposób chciałabym/chciałbym się czuć w otoczeniu innych, znajomych, bliskich? Chciałbym/chciałabym, żeby jakie uczucia towarzyszyły mi w otoczeniu innych?

Jeśli nie radzę sobie z emocjami, to jak sobie wyobrażam siebie radzącą/radzącego sobie ze swoimi emocjami? Czego chcę dla siebie? Jakiego funkcjonowania w tym zakresie?

 

Cel terapeutyczny w trakcie spotkań może ulec przeformułowaniu. Lista celów terapeutycznych może się zmieniać.

Jest to naturalne, że kiedy uważnie i blisko przyglądamy się sobie, może się okazać, że kłopot, z którym zgłosiliśmy się po pomoc, nie jest naszym centralnym problemem. Mogą też odkrywać się inne obszary problemów, trudności, nad którymi Państwo decydują się zatrzymać w procesie spotkań. Macie możliwość w każdym momencie przeformułować swoje cele terapeutyczne, uzupełnić listę oczekiwań wobec terapii. Macie też możliwość zrezygnować z dążenia do osiągnięcia niektórych celów.

 

Skąd będziecie wiedzieli, że spotkania przyniosły oczekiwany efekt? Że osiągnęliście swój cel/swoje cele? Po czym to rozpoznacie?

Odpowiedzi na te pytania zakreślają granice pomocy psychologicznej.

Kiedy rozpoznajecie w sobie objawy osiągnięcia celów terapeutycznych, można uznać to za sygnał, że czas zacząć rozmawiać o pożegnaniu ze swoim psychologiem/terapeutą.

 

Formułowanie celów terapeutycznych dla niektórych osób może być dość trudnym procesem. Jeśli nie uda się Państwu zrobić tego samodzielnie, na pewno możecie liczyć na pomoc terapeuty/psychologa konsultującego Państwa w gabinecie.

 

źródło: www.mediatornia.eu


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *